Hitta nya sätt att vardagsträna


träna hemma_378338560 (1)

Att trycka in lite träning i vardagen är det första steget till att leva ett mer hälsosamt liv. Vardagsträning behöver inte vara jättesvårt, hålla på i en timme eller göra en alldeles svettig. I början handlar det huvudsakligen om att röra sig mer och hitta luckor i vardagen där man kan få lite mer träning. 

Byt bil mot cykel

Det allra bästa är att byta ut sittande transportmedel mot ett mer aktivt transportmedel. Skaffa en bra cykel eller gör en helservice på din nuvarande cykel så den orkar med den ökade användningen. En ny cykel kan man enkelt beställa online och det går även att hitta cykeldelar om man hellre vill fixa en äldre modell. För att kunna frakta med jobbkläder, lunchlådor och liknande kan man köpa nya tillbehör såsom en cykelkorg eller pakethållare.

Extra rörelser under vardagen

Försök att få in lite extra rörelser under dagen. Ta trapporna och försök springa upp och ned så fort du kan, istället för att lunka. När du står och väntar på någonting kan du göra några höga hopp eller armhävningar. Står man bland folk vill man kanske inte göra stora övningar, då räcker det att höja upp sig på tå och sakta sänka ned hälarna mot marken igen. Det är bra för blodcirkulationen och minskar svullnad i benen på grund av inaktivitet.

Tänk inte så mycket

Tänk inte så mycket på att du ska träna och vad du ska träna, utan gör det bara. Det är inte alltid roligt att träna, det kan många elitidrottare och hurtiga vardagsmänniskor intyga. Men man mår alltid bättre efteråt. Får du en halvtimme över, gå ut på en rask promenad eller försök att jogga. Fundera inte så mycket utan knyt skorna och stick ut innan du hinner övertala dig själv om varför du borde sitta ned istället.